In gesprek met Jan, projectleider nieuwbouw.
Dat er druk gebouwd wordt naast ons bedrijfspand is geen geheim. Er wordt een nieuw magazijn gerealiseerd, om zo reisbewegingen tussen hoofdgebouw en opslag te verminderen. In deze blog gaan wij in gesprek met Jan Maalderink, projectleider nieuwbouw. Hij vertelt over het project en wat daarbij komt kijken.
Vertel eens over jouw rol bij Famostar.
Mijn naam is Jan Maalderink. In mijn 37 jarige loopbaan binnen Famostar heb ik verschillende functies gehad, van bedrijfsleider tot logistiek manager. Mijn rol binnen Famostar is op het moment projectleider voor de nieuwbouw en aanpassingen bestaande bouw.
Wat speelt er?
Wat is er op het moment gaande op het naastgelegen terrein?
Naast ons huidige pand wordt een begin gemaakt voor ons nieuwe magazijn. Dit is kort geleden daadwerkelijk begonnen, maar is achter de schermen al lang bezig.
Waarom is het nodig om een nieuw magazijn te bouwen?
Niet als ons materiaal kunnen wij op het moment in ons bedrijfspand opslaan, waar wij ook de assemblage en verzending van goederen doen. Ons huidige tweede magazijn is gelegen op een andere locatie. Transport van goederen tussen deze magazijnen neemt veel tijd in beslag. Vanuit duurzaamheidsoogpunt, maar ook vanuit een visie op de toekomst is het een logische stap om deze opslag dichterbij te brengen.
Duurzaam bouwen
Eerder had je het over een duurzaamheidsoogpunt. Welk belang heeft duurzaamheid in dit project?
Duurzaamheid heeft een groot belang. Ons huidige bedrijfspand is niet op het gas aangesloten. Uiteraard is dit voor het nieuwe pand niet anders. Daarbij biedt het platte dak van het nieuwbouwpand de mogelijkheid om zonnepanelen te leggen. Tijdens dit proces gaat tevens het huidige pand voorzien worden van zonnepanelen. Naar verwachting gaan deze zonnepanelen een groot deel van het pand voorzien van energie. Ook kan deze energie gebruikt worden om je auto op te laden bij een van onze nieuwe laadpalen.
Daarnaast hebben wij ook naar het gebouw zelf gekeken. Alle materialen zijn zorgvuldig uitgezocht, met aandacht voor de impact op het milieu. Denk hierbij aan isolatiemateriaal en verlichting. Uiteraard maken wij bij het verlichten van het pand gebruik van het slimme monitoringssysteem SmartScan. Hiermee kunnen we zorgen dat onze verlichting altijd aanstaat als het nodig is, maar nooit als dit niet nodig is.
“Vooral belangrijk; begin op tijd!”
Hoelang speelt dit al?
Voordat dit plan ontwikkeld is, hebben wij gekeken naar de behoefte voor de toekomst en de mogelijkheden om dit te kunnen realiseren. Begin 2019 kwamen wij er achter dat deze plannen binnen het huidige pand niet uitvoerbaar zouden zijn. Toen zijn wij verder gaan kijken. Uiteindelijk kwamen de eerste ontwerpen voor het huidige plan in 2020 op tafel. Ruim twee jaar later en een hoop administratieve handelingen verder is de bouw nu begonnen. Al met al speelt dit dus al meerdere jaren.
Heb jij nog een boodschap die je mee wilt geven voor iedereen die zo’n project aan gaat?
Belangrijk in dit soort zaken is een goede voorbereiding op alle vlakken: partnerkeuzes, vergunningen, nutsinstallaties, prijsafspraken, een goede aannemer, de juiste materialen. En vooral belangrijk; begin op tijd.