16 december 2022

2022 Wrapped

PLF77630-A4

Invloed van buitenaf

Het einde van het jaar nadert en dat is vaak een tijd van reflectie. Op televisie en online word je overspoeld met lijstjes en overzichten.

Laatst opende ik mijn Spotify Wrapped 2022. Wat bleek, bovenaan mijn lijst staat de inzending van Nederland voor het Junior Songfestival, met dank aan mijn dochters die mijn account blijkbaar ook mis- gebruiken. Ik had onbewust geen rekening gehouden met deze externe invloed, die het eindresultaat van mijn lijst zo beïnvloedde. En zo is het soms ook met duurzaamheid.

Door het terugkijken kun je verbindingen leggen tussen wat je hebt gezien, ervaren, gedacht of gedaan. Duurzaamheid is nog redelijk onontgonnen land in onze branche. Soms moet je off-road gaan of zelf de wegen creëren om verder te komen. Een rechte snelweg is het zeker niet, zijn we achter gekomen.

Impact en draagvlak

Een kleine, ogenschijnlijk simpele stap als afval scheiden blijkt soms lastiger te implementeren dan gedacht. Collega’s moeten wennen aan het scheiden op de werkvloer. Acties met een lage impact als bruine verpakkingsdozen blijken soms enorm tot de verbeelding te spreken, terwijl actie met een grotere impact, zoals het ontwikkelen van een zuinigere voeding, veel moeilijker zijn om uit te leggen.

Om deze bewustwording te vergroten worden binnenkort alle collega’s intern getraind, zodat iedereen weet waar we als Famostar staan, waar we naar toe willen en wat het belang hiervan is. Gelukkig dat er ook duurzame keuzes zijn die zowel een grote impact als een breed draagvlak hebben. Een mooi voorbeeld hier van is de geleidelijke overstap naar duurzame kunststof, of zoals dit zo mooi heet: mass-balanced biowaste material. Zo krijgt onze klant duurzamere noodverlichting zonder concessies aan productspecificaties of prijs.

Geen ‘one-man-show’

Ketensamenwerking is ook zo’n mooi thema van afgelopen jaar. Meer en meer slaan de verschillende stakeholders de handen in één omdat men beseft dat duurzaamheid geen ‘one-man-show ‘ is. Samen sta je sterker en je hebt elkaar nodig. Zo zijn er pilots en initiatieven opgezet binnen Techniek Nederland in het kader van terugdringen van verpakkingen, wordt er binnen de noodverlichtingsbranche met elkaar gesproken over verduurzaming en denken wij samen met onze leveranciers en klanten na over hoe we duurzamer kunnen ondernemen. Allemaal hoopvolle ontwikkelingen waar de komende tijd hopelijk mooie resultaten mee behaald kunnen worden.

Het interessante van externe invloed is dat je er minder vat op hebt en zo het eindresultaat minder kan beïnvloeden. De kunst is om juist de positieve invloeden te omarmen.  Om terug te komen op mijn Spotify Wrapped lijstje: ik betrapte mezelf er laatst op dat ik het favoriete liedje van mijn dochters aan het meefluiten was. Vind ik het dan toch leuker dan gedacht? Ik ben nu al benieuwd wat er volgend jaar bovenaan staat!

Daniel van den Heuvel
Heb je een vraag over dit onderwerp?
Daniël vertelt je er graag meer over. Neem direct contact op.

Meer weten over duurzaamheid bij Famostar?

Hier vertellen we wat we nu al doen.

Deel de blog:

Andere blogs

DSC00215

Jan Maalderink aan het woord

Projectleider Jan Maalderink vertelt over het nieuwbouwproject en wat hierbij komt kijken.
Duurzame verpakkingen

Duurzame verpakkingen

Binnen Famostar hebben we gekeken hoe we onze verpakkingen duurzamer kunnen maken. Bekijk hier hoe we dat aangepast hebben.
Blog-Daniel-Als-alles-samen-komt-1200x900

Als alles samen komt..

Heb jij ook dat gevoel? Dat alles ineens samen lijkt te komen? Droogte, oorlog in het oosten, economische onzekerheid, torenhoge energieprijzen..

Wij staan voor je klaar

Onze klantenteams zijn verdeeld over vier rayons en worden ondersteund door de gehele organisatie. Zo heb je altijd een persoonlijk aanspreekpunt. Heb je een vraag? Neem contact op.

Famostar medewerkers sales