Deze website van Famostar gebruikt cookies die ons in staat stellen informatie te verzamelen over het gebruik van onze site en diensten en om deze te verbeteren. Door het plaatsen van cookies van derde partijen kunnen wij onze marketing op jou persoonlijke voorkeuren afstemmen.

Uw browser ondersteunt geen cookies. U kunt deze inschakelen via de instellingen.
Home Nieuws Levering van onze producten: van inkoop tot aan de groothandel

Levering van onze producten: van inkoop tot aan de groothandel

2 september 2016

Onze producten zijn verkrijgbaar bij de landelijke groothandels. Daar liggen al onze standaard producten op voorraad. Als een product wordt besteld die niet op voorraad ligt, gaan wij direct aan de slag om het product te produceren en op tijd te bezorgen bij de groothandel. Zo is de levertijd van pictogrammen en specials 3 weken. Van armaturen is dit 2 weken.

Onze producten zijn verkrijgbaar bij de landelijke groothandels. Daar liggen al onze standaard producten op voorraad. Als een product wordt besteld die niet op voorraad ligt, gaan wij direct aan de slag om het product te produceren en op tijd te bezorgen bij de groothandel. Maar hoe gaat dit in zijn werk?

Levertijd
De levertijd aan groothandels voor onze standaard armaturen is 2 weken. Voor pictogrammen en specials is dit 3 weken. Binnen deze 2 (of 3) weken moeten wij alle benodigde materialen en componenten in huis halen. Daarnaast moeten wij in deze 2 weken ook de armaturen produceren, testen en uiteindelijk leveren. Dit is iedere keer weer een leuke uitdaging. Bij specials is deze uitdaging altijd extra groot. Een special is onder andere een armatuur in een specifiek gewenste RAL kleur of een pictogram met een willekeurige afbeelding of tekst. 

Benodigde componenten
De afdeling inkoop controleert iedere dag als eerste de benodigde componenten en koopt deze in indien ze niet op voorraad zijn. De levertijden van de componenten is ook meteen de grootste uitdaging. Deze kunnen zeer uiteen lopen, van één dag tot wel vijftig weken. Er lopen nu bijvoorbeeld al bestellingen van componenten voor leveringen in augustus 2017. Om alles goed door te laten lopen, kopen wij deze dus op voorhand in.

Onafhankelijk behoefteplan
Om te bepalen hoeveel stuks wij van elk component moeten inkopen, maken wij gebruik van een onafhankelijk behoefteplan (OBP). Het OBP geeft de verwachting van de verkoop weer voor het komende jaar. Hierbij geeft verkoop aan welke projecten er allemaal spelen, productmanagement de in- en uitgefaseerde producten, logistiek de productiecapaciteit en inkoop de uitdagingen. De uitfasering van de NEN 6088 pictogrammen was bijvoorbeeld een veel besproken onderwerp binnen de OBP. 

Bezorgen
Nadat uiteindelijk van alle benodigde componenten de armatuur in elkaar is gezet, wordt deze (binnen 2 weken en soms wel eerder) naar de groothandel verzonden. Zij zorgen er vervolgens op hun beurt weer voor dat de armatuur op tijd bij de klant is.

Geblogd door:

Paul Vromans

Procurement
Terug naar overzicht
Deel dit artikel: