Deze website van Famostar gebruikt cookies die ons in staat stellen informatie te verzamelen over het gebruik van onze site en diensten en om deze te verbeteren. Door het plaatsen van cookies van derde partijen kunnen wij onze marketing op jou persoonlijke voorkeuren afstemmen.

Uw browser ondersteunt geen cookies. U kunt deze inschakelen via de instellingen.
Home Nieuws De wereld van Herold: Wat zijn de trends in noodverlichtingsland?

De wereld van Herold: Wat zijn de trends in noodverlichtingsland?

8 april 2014

Op 5 maart was ik in Brussel voor de halfjaarlijkse vergadering van de werkgroep ‘emergency lighting’ van de Europese fabrikantenvereniging Lighting Europe. Er werden daar enkele trends gesignaleerd, die niet of nauwelijks in Nederland spelen. De twee meest opmerkelijke ontwikkelingen deel ik graag met u.

Op 5 maart was ik in Brussel voor de halfjaarlijkse vergadering van de werkgroep ‘emergency lighting’ van de Europese fabrikantenvereniging Lighting Europe. Er werden daar enkele trends gesignaleerd, die niet of nauwelijks in Nederland spelen. De twee meest opmerkelijke ontwikkelingen deel ik graag met u.

Vluchtroutes voor gehandicapten (paravluchtroutes?)
In Zweden en Frankrijk is men bezig om regelgeving te maken voor de aanduiding van vluchtroutes voor mensen die vanwege een lichamelijke beperking de reguliere vluchtroute niet kunnen volgen. In de vluchtroutes voor de minder validen wordt een symbool van een ‘mannetje’ in een rolstoel gebruikt. Die staat symbool voor iedereen die vanwege lichamelijke beperkingen niet de normale vluchtroute kan volgen. In beide landen is men er nog niet over uit hoe het onderscheid op de vluchtroute goed aangegeven kan worden.

Hoe toon je aan dat de route voor iedereen geschikt is? Krijg je dan dubbele of grotere pictogrammen? Of maak je alleen gebruik van het symbool met de rolstoel voor specifieke delen van de vluchtroute die geschikt zijn voor minder validen, zoals een hellingbaan? Men is er nog niet uit.

Wat denkt u, zal dit ook in Nederland gaan spelen? Geef uw mening via LinkedIn.

Dynamische vluchtrouteaanduiding
In Duitsland is men jaren geleden begonnen met de ontwikkeling van vluchtrouteaanduiding die zich aanpast aan de signalen die het ontvangt van een brandmeldinstallatie. Zo worden mensen niet richting de eventuele brand geleid in een noodsituatie. Het idee is dat op deze manier niet de kortste, maar de veiligste vluchtroute wordt aangegeven. In de praktijk stuit dit op nogal wat dilemma’s, zoals:

  • Wie is er verantwoordelijk of zelfs aansprakelijk als het toch mis gaat?
  • Hoe voorkom je verwarring en paniek als de signalering zich aanpast tijdens de ontruiming?
  • Hoe zorg je voor een eenduidig en voor iedereen intuïtief herkenbaar systeem?
  • Wat moet het systeem aangeven als meerdere rookmelders afgaan in een groter gebied? Hoe weet het systeem dan welke route het meest veilig is?

In Duitsland probeert men al enkele jaren afspraken te maken over dergelijke zaken, maar tot nu toe zonder succes. Diverse fabrikanten hebben zich inmiddels teruggetrokken en het lijkt er op dat de ontwikkeling in een impasse verkeert.
In Polen zien we dat de toepassing van dergelijke systemen wel toeneemt. Ook daar is echter de discussie opgelaaid of hiermee de veiligheid wel verhoogd wordt, of dat de kans op verwarring alleen maar toeneemt.

Draagt dynamische aanduiding bij aan het verhogen van de veiligheid? Ik hoor het graag van u op mijn LinkedIn-discussie.

Terug naar overzicht
Deel dit artikel: