Deze website van Famostar gebruikt cookies die ons in staat stellen informatie te verzamelen over het gebruik van onze site en diensten en om deze te verbeteren. Door het plaatsen van cookies van derde partijen kunnen wij onze marketing op jou persoonlijke voorkeuren afstemmen.

Uw browser ondersteunt geen cookies. U kunt deze inschakelen via de instellingen.
Home Nieuws De wereld van Herold: Noodverlichting als kassakoopje?

De wereld van Herold: Noodverlichting als kassakoopje?

10 april 2013

“Mijn klant wil alleen maar weten wat het kost”, hoor ik vaak. Klanten zijn vaak niet geïnteresseerd in “meerwaarde”. Toch? Iemand er van te overtuigen dat het een goed idee is om wat meer geld uit te geven aan een product dat niets bijdraagt aan zijn eigen bedrijfsvoering is lastig. Daarom is het goed om de juiste argumenten paraat te hebben als uw klant u een reclamefoldertje onder de ogen schuift met een aantrekkelijk kassakoopje.

“Mijn klant wil alleen maar weten wat het kost”, hoor ik vaak. Klanten zijn vaak niet geïnteresseerd in “meerwaarde”. Toch? Iemand er van te overtuigen dat het een goed idee is om wat meer geld uit te geven aan een product dat niets bijdraagt aan zijn eigen bedrijfsvoering is lastig. Daarom is het goed om de juiste argumenten paraat te hebben als uw klant u een reclamefoldertje onder de ogen schuift met een aantrekkelijk kassakoopje.

Op de Nederlandse markt zie ik steeds meer verschillende merken noodverlichting. Producten van over de hele wereld vinden niet alleen hun weg via de elektrotechnische groothandel, maar ook via agenten die de producten aanbieden op diverse webshops en zelfs via de horeca-groothandel. Het prijsniveau is soms opvallend laag en dat roept gelukkig nog wel eens de vraag op of die producten wel toegepast mogen worden. Die vraag is eenvoudig te beantwoorden. Een noodverlichtingsarmatuur mag worden toegepast als het voldoet aan de productnorm NEN-EN-IEC 60598-2-22. Wanneer een armatuur het ENEC-keurmerk draagt of KEMA-keur, dan toont dit aan dat de armatuur is getest en goedgekeurd volgens deze productnorm. Een keurmerk is voor een fabrikant echter een zeer kostbare investering, dus wordt er soms voor gekozen om het achterwege te laten. In dat geval moet  een leverancier een conformiteitsverklaring kunnen overleggen. Zonder een dergelijke verklaring kunt u ervan uitgaan dat het product niet aan de normen voldoet en dus ook niet als noodverlichting toegepast mag worden. Dat geldt ook voor nalichtende pictogrammen en bordjes met tritiumgas, maar dat wist u natuurlijk al.

Uw klant overtuigen te kiezen voor een product conform de wetgeving, is vaak goed te doen. De kunst zit hem met name in het aanbieden van de juiste oplossing voor de situatie van uw klant. Net als bij het kopen van een auto, fiets of televisie geldt dat u kunt kiezen voor een budgetoplossing, voor state-of-the-art of iets daar tussenin. Voor alles is een toepassing. Voor de wekelijkse boodschappen kiest u ongetwijfeld een andere auto dan voor een monteur of voor een vertegenwoordiger. Zo zit het natuurlijk ook met noodverlichting. In een architectonisch hoogstaand gebouw past natuurlijk designverlichting. In een oud kantoorpand dat over enkele jaren gesloopt zal worden ligt een budgetarmatuur voor de hand. Die overweging maakt u keer op keer opnieuw.

De installatietijd per armatuur is natuurlijk ook een belangrijke overweging, want die voelt uw klant direct in zijn portemonnee. Natuurlijk kunt u het dan ook gelijk hebben over energieverbruik, levensduur, uitstraling, bedrijfszekerheid en aantal garantiejaren. De hoogte van de jaarlijkse onderhoudskosten kunt u goed zichtbaar maken in uw aanbieding voor het onderhoudscontract. Ik ben er van overtuigd dat u uit eigen ervaring hier nog wel wat argumenten aan toe kunt voegen.

Als uw klant u aanspreekt op de prijs van de noodverlichting wil dat niet zeggen dat hij niet bereid is er een redelijke prijs voor te betalen. Als hij u confronteert met een koopje waar hij tegenaan liep, dan is dat voor u een mooie gelegenheid om uw kennis en kunde te etaleren en uw klant te helpen bij het maken van de juiste keuze.

Wij helpen u hier graag bij.
Samen met u maken wij graag het verschil.

Herold Boertjens

Terug naar overzicht
Deel dit artikel: