Deze website van Famostar gebruikt cookies die ons in staat stellen informatie te verzamelen over het gebruik van onze site en diensten en om deze te verbeteren. Door het plaatsen van cookies van derde partijen kunnen wij onze marketing op jou persoonlijke voorkeuren afstemmen.

Uw browser ondersteunt geen cookies. U kunt deze inschakelen via de instellingen.
Home Nieuws De wereld van Herold: Discussie achteraf is (haast) niet te voorkomen

De wereld van Herold: Discussie achteraf is (haast) niet te voorkomen

1 mei 2013

Er is meer nodig dan een plattegrond en een bestek om een goed noodverlichtingsplan te kunnen maken. Daarvoor moet je meer weten over de specifieke risico’s van het gebouw en zijn gebruikers. Het hoofd van de BHV-organisatie van de opdrachtgever kan de werkelijke risico's goed inschatten, maar die is geen onderdeel van het bouwteam. Dus u gebruikt vooral uw eigen ervaring en expertise, maar sluiten die altijd aan op de wensen van de klant?

Er is meer nodig dan een plattegrond en een bestek om een goed noodverlichtingsplan te kunnen maken. Daarvoor moet je meer weten over de specifieke risico’s van het gebouw en zijn gebruikers. Het hoofd van de BHV-organisatie van de opdrachtgever kan de werkelijke risico's goed inschatten, maar die is geen onderdeel van het bouwteam.

Dus u gebruikt vooral uw eigen ervaring en expertise, maar sluiten die altijd aan op de wensen van de klant?

Veiligheid is een wetenschap. Veiligheid is gekoppeld aan regelgeving. Maar veiligheid is bovenal beleving. U vult de veiligheid in het gebouw van uw opdrachtgever in met kwaliteitsproducten en –systemen gebaseerd op uw ervaring en kennis. En dan blijkt dat de klant toch iets anders had verwacht. Of de brandweer komt met aanvullende eisen. Eigenlijk is dat niet eens onlogisch. Zij hebben immers een heel ander beeld bij de gewenste veiligheid dan u.

In gesprekken die ik de afgelopen maanden met installateurs heb gevoerd kwam dit onderwerp dikwijls terug. Op basis van een bestek en aan de hand van de regelgeving, voornamelijk het Bouwbesluit en de norm NEN-EN 1838, wordt een systeem ontworpen, aangelegd en opgeleverd. Iedereen tevreden, zou je zeggen. En dan ontstaat er achteraf toch nog discussie.

En dan gaat bij Famostar de telefoon. Wat moeten we hiermee aan? Het voldoet toch aan de regelgeving? Mag de brandweer zomaar aanvullende eisen stellen? Waarom voldoet het in de ogen van de klant niet? Wat kunnen we hier aan doen? En als laatste en niet onbelangrijke vraag: wie gaat dat betalen?

De handicap waar u en wij mee te maken hebben, is dat we onze ontwerpen en offertes baseren op de, meestal beperkte, gegevens die we vanuit het project krijgen aangeleverd. Dit zijn de plattegronden, een beknopte beschrijving en eventueel een bestek. Vervolgens is het aan u en ons om daar een goed voorstel voor te maken. Dit doen we op basis van ervaring en natuurlijk de regelgeving. Maar wat kunnen wij zeggen over de specifieke risico’s van de uiteindelijke opdrachtgever? Wat speelt er op het gebied van zelfredzaamheid? Hoe worden ruimtes in de praktijk gebruikt? Dit zijn vragen die wij vaak niet zelf kunnen beantwoorden en in de ontwerpfase van het gebouw soms ook nog niet eens bekend zijn.

Het is dus best verklaarbaar dat er uiteindelijk aanvullende eisen of wensen zijn met daaraan gekoppeld een vraag over wie dat gaat betalen. Hoe kunnen we dat voorkomen? Natuurlijk kunnen we onze offertes voorzien van disclaimers om onszelf in te dekken, maar ik denk ook dat er een rol is weggelegd voor zowel de adviseur als de installateur om de klant te bevragen over de specifieke wensen op het gebied van veiligheid. Dat voorkomt niet alleen gedoe achteraf, maar kan aan de andere kant ook tot besparingen leiden omdat de noodverlichting goed is afgestemd op het gebruik van het gebouw. En u hebt een tevreden klant.

Dat dit niet zo eenvoudig is als dat het klinkt besef ik maar al te goed. We helpen u hier graag mee waar nodig. Ook ben ik heel benieuwd naar uw mening en ervaringen. Discussieert u mee op LinkedIn?

Terug naar overzicht
Deel dit artikel: