Deze website van Famostar gebruikt cookies die ons in staat stellen informatie te verzamelen over het gebruik van onze site en diensten en om deze te verbeteren. Door het plaatsen van cookies van derde partijen kunnen wij onze marketing op jou persoonlijke voorkeuren afstemmen.

Uw browser ondersteunt geen cookies. U kunt deze inschakelen via de instellingen.
Home Nieuws Algemene verlichting als vluchtwegverlichting: onvoordelig en onveilig

Algemene verlichting als vluchtwegverlichting: onvoordelig en onveilig

3 april 2013

Voor veel architecten en adviseurs lijkt het een voor de hand liggende keuze. Het gebruik van algemene verlichting als vluchtwegverlichting door het toepassen van een conversiemodule, ook wel noodunit genoemd. Het kan esthetische voordelen bieden, maar op het gebied van noodverlichting is het onveilig en zelfs onvoordelig.

Voor veel architecten en adviseurs lijkt het een voor de hand liggende keuze. Het gebruik van algemene verlichting als vluchtwegverlichting door het toepassen van een conversiemodule, ook wel noodunit genoemd. Het kan esthetische voordelen bieden, maar op het gebied van noodverlichting is het onveilig en zelfs onvoordelig.

Onveilig
Algemene verlichtingsarmaturen worden met andere uitgangspunten ontworpen dan noodverlichtingarmaturen. Verschillende kleuren licht en lichtsterktes zijn daarbij relevant, terwijl een noodverlichtingarmatuur alleen maar de vluchtweg gelijkmatig met minimaal 1 lux dient te verlichten. Een downlighter, bijvoorbeeld, geeft op een klein oppervlakte een hoog verlichtingsniveau. Vaak wordt ervoor gekozen om “om en om” een downlighter van een noodunit te voorzien. Met de software DIALux is te simuleren dat de verlichting dan niet voldoet aan de eisen van gelijkmatigheid. Er worden zelfs delen van de vluchtweg helemaal niet verlicht.

Onvoordelig
Downlighters met een led-lichtbron kennen nog meer nadelen. De aansturing van de led-lichtbron is zo specifiek dat er geen generieke noodunit te definiëren is. Dat blijkt wel uit de enorme diversiteit aan led-drivers die op de markt aangeboden worden. Vaak wordt er dan voor gekozen om een noodunit te plaatsen voor de led-driver. De downlighter brandt dan in nood ook op 100% lichtvermogen. Dit vermogen moet geleverd worden door de batterijen. Vanzelfsprekend is hiervoor veel batterijcapaciteit nodig, wat grote en kostbare batterijen betekent. Een ander nadeel is dat er op de plaats van de downlighter veel licht op de grond valt, waardoor de vluchtweg plaatselijk een zee van licht wordt. Dit bevordert het vluchten niet, het nodigt niet uit om in of uit het felle licht te stappen.

Conclusie: alleen door noodverlichtingarmaturen te gebruiken zal de verlichting optimaal zijn in noodbedrijf. Veiligheid boven alles!

Terug naar overzicht
Deel dit artikel: