Deze website van Famostar gebruikt cookies die ons in staat stellen informatie te verzamelen over het gebruik van onze site en diensten en om deze te verbeteren. Door het plaatsen van cookies van derde partijen kunnen wij onze marketing op jou persoonlijke voorkeuren afstemmen.

Uw browser ondersteunt geen cookies. U kunt deze inschakelen via de instellingen.
Home Nieuws Achter de schermen: productontwikkeling (I)

Achter de schermen: productontwikkeling (I)

10 april 2013

In deze nieuwe reeks willen we u meenemen naar onze afdeling productontwikkeling, waar momenteel druk gewerkt wordt aan onze nieuwe buitenarmatuur de Nightlife LED. Hoe komt zo’n nieuw product tot stand. Waar beginnen we, hoe verloopt het proces en wat is er allemaal voor nodig om u het juiste product aan te kunnen bieden?

In deze nieuwe reeks willen we u meenemen naar onze afdeling productontwikkeling, waar momenteel druk gewerkt wordt aan onze nieuwe buitenarmatuur de Nightlife LED. We willen u graag vertellen hoe zo’n nieuw product tot stand komt. Waar beginnen we, hoe verloopt het proces en wat is er allemaal voor nodig om u het juiste product aan te kunnen bieden? In dit eerste artikel gaan we in op het vooronderzoek bij de klant, de ontwerpspecificatie en de conceptkeuze.

De wijde wereld in 
Wie vanuit zijn ivoren torentje een product ontwerpt, zal nooit succesvol zijn. Het resultaat zal niet voldoen aan de specifieke wensen van de klant. Dat is waarom Famostar de keuze maakt om zich open op te stellen en met de doelgroep in gesprek te gaan gedurende het hele ontwerpproces. Wat verwacht zij van bijvoorbeeld een led-verlichtingsarmatuur ? Welke IP-klasse wordt verwacht van een led-buitenarmatuur? Hoe verklein je de kans op faalkosten?

Gesprekken met de klant
Elke ontwerptraject bij Famostar begint daarom met een groot aantal klantinterviews. Dit gebeurt voornamelijk met installateurs, maar ook met adviseurs en architecten. Er wordt zo een goed beeld verkregen van de werkwijze bij montage, service en gebruik. Welke type kabel wordt gebruikt? Op wat voor soort ondergronden wordt gemonteerd? Wat wordt er verwacht van het design gerelateerd aan de functie? De hieruit verkregen informatie wordt geanalyseerd en verwerkt in de ontwerpspecificatie, welke verder bestaat uit eigen kennis, ervaringen en inzichten.

Bij het ontwerpproces van de CELO- en Go!-productfamilies is wederom gebleken dat deze aanpak werkt. Door de input van de klant is bijvoorbeeld het gepatenteerde veersysteem van de CELO inbouw tot stand gekomen. Net als de razendsnelle pictogramwissel en de vormgeving van de Go!.

Ook voor de nieuwe Nightlife zijn weer veel klantgesprekken gevoerd. Een voorbeeld van een uit de bezoeken voortgekomen eis is de gekozen IP-klasse. Het blijkt dat er in de praktijk verschillende verwachtingen zijn van de IP-klasse omtrent buitenarmaturen. Uit het ene interview komt de wens voor een ‘zo hoog mogelijk’ IP-klasse naar voren, terwijl in een ander interview gevraagd wordt om een ademend armatuur. Voor beide is wat te zeggen. In het eerste geval elimineer je het probleem van stof en insecten in je armatuur. In het tweede geval kan condens de armatuur weer verlaten. In verreweg de meeste gevallen voldoet een ademend armatuur het best, maar in bepaalde gevallen is een IP65-armatuur gewenst. Dus waarom maak je de armatuur dan niet voor IP54 (of IP43 mét dakpanconstructie zoals de huidige Nightlife) én IP65 geschikt, zodat de klant per situatie de beste klasse kan kiezen? Dat is nu vastgelegd in de ontwerpspecificatie.

Ontwerpspecificatie
De ontwerpspecificatie is het uitgangspunt voor schetsen, ideeën en brainstormsessies. De enorme stapel aan potentiële concepten die dit oplevert, wordt gerangschikt op basis van haalbaarheid, design, originaliteit, potentie en de ingeschatte succesfactor. De beste ideeën blijven over en worden uitgewerkt tot concepten. Er wordt gekeken of en hoe nieuwe en verbeterde technieken kunnen worden toegepast in de concepten. Neem nou als voorbeeld de ontwikkelingen op het gebied van accu’s. Nieuwe generaties accu’s hebben een zodanige temperatuurrange (toepasbaar tot -20°C!) dat, mits goed aangestuurd, accuverwarming niet meer nodig is. Dit komt de duurzaamheid ten goede.

Conceptkeuze
De conceptkeuze wordt gemaakt op basis van toetsing aan de ontwerpspecificatie, technische maakbaarheid, kosteninschatting en het ondefinieerbare juiste gevoel. Deze keuze wordt gemaakt met alle afdelingen, dus zowel R&D als Marketing, Productie en Verkoop. Om het product succesvol te maken moet er binnen het hele bedrijf draagvlak voor zijn. Op dat moment is er een concept welke de basis vormt voor het uiteindelijke product. Dit is de interpretatie vanuit Famostar. Maar zijn hierin alle wensen en eisen van de klant ook daadwerkelijk op een goede manier verwerkt? Om dit te toetsen wordt er wederom een beroep gedaan op de doelgroep door hen het beoogde concept voor te leggen. Hier komt uit wat goed is, maar ook zeker waar nog wat moet worden bijgeschaafd. Deze punten worden aangepast en dan is het concept definitief. Door deze toetsing is er een ontwerp waarvan de kans op marktacceptatie zeer groot is.

Terug naar overzicht
Deel dit artikel: